Przeskocz do treści

Ćwiczenia w domu

Z uwagi na czasowe zawieszenie zajęć w szkołach, przygotowane zostały dla Państwa propozycje ćwiczeń logopedycznych, jakie możecie wykonywać z dziećmi, by wspierać rozwój ich mowy. Są to oczywiście przykłady, które możecie Państwo wspólnie z dziećmi urozmaicać – Nasza wyobraźnia jest najlepszą skarbnicą pomysłów!

Z najmłodszymi możemy prowadzić ćwiczenia oddechowe i fonacyjne, mające na celu m.in. wydłużenie fazy wydechu, wzmocnienie mięśni oddechowych, utrwalanie prawidłowego toru oddychania. Możemy je wykonywać poprzez: naśladowanie śmiechu różnych osób (kobiety, mężczyzny , dziecka, starszej osoby itd.); dmuchanie na kawałki bibuły, papieru, kulki waty, wiatraczek, kolorowe pomponiki; puszczanie baniek mydlanych i dmuchanie na pianę w wannie; dmuchanie balonów; dmuchanie na gorącą zupę lub zmarznięte ręce; zabawa „mecz” piłek pingpongowych (dmuchanie piłeczki pingpongowej do stworzonej przez nas bramki); śpiewanie piosenek. Pamiętamy przy tym, by wdech był przez nos (jeśli dziecko nie ma kataru), a wydech przez usta.

Ćwiczenia artykulacyjne, które możecie Państwo wykonywać z dzieckiem w domu to m.in. wysuwanie języka do przodu i chowanie go („zabawa w jaszczurkę”); unoszenie języka na górną wargę przy otwartej szeroko buzi; kierowanie języka w kąciki ust („wahadełko”); „malowanie” na podniebieniu różnych kształtów, przy otwartej szeroko buzi; oblizywanie warg dookoła (staramy się, by głowa była nieruchoma); „liczenie” czubkiem języka górnych zębów; mlaskanie; kląskanie („zabawa w konika” – konik raz jedzie powoli, a raz szybko); zabawa w przyklejanie języka do podniebienia – jak najdłużej przytrzymujemy język na podniebieniu za górnymi zębami w tzw. „magicznym miejscu” lub „garażu języczka” (pamiętamy by buzia była otwarta); naprzemienne wysuwanie i rozciąganie warg – zabawa w straż pożarną (i-u, i-u); parskanie; cmokanie; podtrzymywanie wargami ołówka lub patyczka; zabawa w balonik – nadymamy policzki tak, by powstał balonik, trzymamy przez chwilę powietrze, a następnie wypuszczamy.

Przykładowy zestaw obrazkowy ćwiczeń artykulacyjnych mogą Państwo pobrać <tutaj> .

Możemy stosować także ćwiczenia słuchowe tj.: rozpoznawanie odgłosów z otoczenia (Co słychać w domu? Co słychać na dworze?); zabawa w „co to było?” – dziecko zamyka oczy, a my uderzamy lekko w jakiś przedmiot z jego otoczenia (łyżeczkę, szklankę, stół)  wskazujemy, który przedmiot wydał ten dźwięk; rozpoznawanie różnych przedmiotów zamkniętych w pudełku na podstawie dźwięku jaki wydają (kamyki, gwoździe, groch, kasza); wystukiwanie różnych rytmów; naśladowanie odgłosów zwierząt, przedmiotów; naśladowanie głośnego i cichego mówienia; naśladowanie prostych melodii, piosenek.

Oprócz ćwiczeń usprawniających oddychanie i artykulację zachęcamy także do wspólnych ćwiczeń rozwijających słownictwo i zdolności językowe dzieci.
Przykładowe ćwiczenia:
• Piosenki i wierszyki z pokazywaniem – odtwarzamy ruchy, zgodnie z tekstem piosenki. Możemy również sami wymyślać ruchy do danego utworu (przykładowe piosenki i wierszyki z wykorzystaniem gestów: „Budujemy ciszę”, „Rączki robią klap, klap, klap”, „Tu paluszek”, "Burza", "Osa")
• Zgadywanki – opisujemy przedmiot znajdujący się w tym samym pomieszczeniu, a dziecko ma za zadanie odgadnąć o jaki przedmiot chodzi. Następnie dziecko opisuje przedmiot, a dorosły odgaduje.
• Wymienianie elementów z danej kategorii – zabawa w „Wymień 5”. Wymyślamy kategorię np. zwierzęta, owoce, warzywa, kolory, państwa, samochody itp. a dziecko wymyśla 5 przykładów z danej kategorii. Możemy zamieniać się rolami – raz dziecko wymyśla kategorię, raz dorosły.
• Śpiewanie piosenek, powtarzanie rymowanek, wyliczanek.
• „Zgadnij kim jestem” – przygotowujemy obrazki ze zwierzętami (lub inną kategorią: owoce, warzywa, znani ludzie, zawody itp.) – mogą to być obrazki wydrukowane, bądź samodzielnie przygotowane przez Was. Jedna osoba losuje kartkę, ale nie patrzy jakie zwierzę wylosowała. Następnie przyczepia kartkę na czole lub plecach. Osoba, która ma przyczepioną kartkę musi zadawać pozostałym pytania dotyczące swojego wyglądu tj. czy moje zwierze jest białe? Czy moje zwierzę lubi jeść marchewkę? Czy moje zwierzę szczeka? Itp. Zadaje pytania do momentu, aż zgadnie o jakie zwierzę chodzi.

Inne propozycje ciekawych ćwiczeń znajdziecie Państwo w poniższych linkach:

https://www.youtube.com/watch?v=zA85oayoC2Q
https://domologo.pl/?fbclid=IwAR2mYprw6RJr0BMzApsgSfBCd3bDe5BxQUKRe1nEO2DnBeSAPdpTIBbw5MY
https://pl.pinterest.com/search/pins/?q=%C4%87wiczenia%20oddechowe&rs=typed&term_meta[]=%C4%87wiczenia%7Ctyped&term_meta[]=oddechowe%7Ctyped
https://www.mimowa.pl/                                                                              https://loogomowa.pl/

W tym czasie dzieci także powinny utrwalać materiały wyrazowe, które znajdują się w ich zeszytach – można to robić przy okazji innych aktywności (gier planszowych, zabaw ruchowych).

Powodzenia 🙂

W przypadku pytań, prosimy o kontakt z logopedą szkolnym pod adresem: kasiasienkiel@gmail.com

Skip to content