Przeskocz do treści

Wycieczka do Krakowa

W dniach 15 i 16 maja 2019 roku 52 uczniów klasy I, IV i V było na dwudniowej wycieczce w Kopalni Soli w Wieliczce i w Krakowie.
Najpierw zwiedzaliśmy kopalnię w Wieliczce trasą górniczą.Każdy otrzymał roboczy strój, kask, lampę, czyli ekwipunek godny górników.Przygodę w kopalni soli rozpoczęliśmy się od zjazdu najstarszym istniejącym w Wieliczce szybem górniczym - szybem Regis. Nad wyprawą każdej z grup czuwał doświadczony przewodnik zwany przodowym. Przodowy każdemu uczestnikowi ekspedycji przydzielał zadanie do wykonania. Tak więc samodzielnie mierzyliśmy poziom stężenia metanu, wyszukiwaliśmy i transportowaliśmy sól, wyznaczaliśmy drogę i badaliśmy nieznane sobie komory. Poznaliśmy w praktyce codzienne podziemne życie, a także tajniki górniczych tradycji i obrzędów. Na zakończenie wszyscy otrzymali Certyfikaty potwierdzające zdobycie pierwszych szlifów w zawodzie górnika.
Następnego dnia o godzinie 11.00 na bulwarze nad Wisłą spotkaliśmy się z miłą Panią przewodnik. Pierwszym etapem naszej wyprawy było Wzgórze Wawelskie. Na arkadowym dziedzińcu usłyszeliśmy interesującą historię zamku i zwiedziliśmy Katedrę na Wawelu. Weszliśmy na wieżę katedralną z dzwonem „Zygmunt”, widzieliśmy groby królewskie, dziedziniec wawelski, podeszliśmy również do Smoka Wawelskiego. Później swoje kroki skierowaliśmy w kierunku Rynku. Mijając zabytkowe kamieniczki odwiedziliśmy Pałac Arcybiskupów Krakowskich ze słynnym "oknem papieskim", a następnie podziwialiśmy takie zabytki jak: Sukiennice, Barbakan, Brama Floriańska, Kościół Mariacki.
Po dwóch dniach intensywnego zwiedzania zmęczeni, ale szczęśliwi wróciliśmy do domów.
Opiekunami wycieczki byli: p. Monika Tchórzewska(organizator), p. Janina Tucka, p. Elżbieta Matwiejczuk, p. Joanna Czaus i p. Henryk Szaruga.