Przeskocz do treści

Powtórkowe lekcje języka polskiego

„Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam,  pozwól mi zrobić, a zrozumiem.”   Konfucjusz

Człowiek najlepiej uczy się poprzez udział i doświadczanie, poprzez emocje i pytania, jakie temu doświadczaniu towarzyszą.

Ostatnie lekcje w klasach 7 miały bardzo atrakcyjną formę dla uczniów.  Powtarzanie treści lektur oraz zagadnień z gramatyki może odbywać się w przyjaznej atmosferze bez stresu i tak jak uczniowie lubią.

W sali komputerowej indywidualnie i w parach powtarzaliśmy terminy i pojęcia tworząc w programach Word Art, festistyle chmury wyrazowe. W kolejnej aplikacji uczniowie układali pozdrowienia dla bohaterów literackich. Tutaj musieli się wykazać kreatywnością, bo nie tylko dobierali obrazek do kartki pocztowej, wymyślali znaczek, ale i treść pozdrowień, które musiały nawiązywać do danej postaci. Następne zadanie to również twórcze, bo siódmoklasiści redagowali w generatorze Remixer tekst listu gończego. Dodawali zdjęcie z sieci internetowej lub samodzielnie wykonany rysunek w Paint, także przeznaczony dla bohatera z lektury. Oprócz umiejętności korzystania z narzędzi informatycznych, uczniowie musieli  bazować na posiadanej wiedzy o motywach postępowania osób z omawianych tekstów literackich. Powtarzanie materiału to też tradycyjne lekcje wykorzystujące papier i materiały rysunkowe: tak powstały podczas pracy grupowej mapy myśli zbierające informacje o rodzajach literackich. Każda z tych lekcji stawiała na aktywność uczniów, ich pomysłowość, wykorzystanie posiadanych wiadomości. Nauczyciel stawał się przewodnikiem, który sprawdzał poprawność merytoryczną, pokazywał sposoby dojścia do założonego celu, pomagał rozwiązać problemy techniczne. Nauka, jak widać, może sprawiać radość i poczucie satysfakcji, że uczeń może, że potrafi, że chce zdobywać wiedzę i nowe umiejętności, i to w sposób jak najbardziej nowoczesny.

Lekcje języka polskiego  w klasie 7a i w kl.7b prowadziła p.Joanna Szuryn.

 

Skip to content