Przeskocz do treści

Jak efektownie i efektywnie uczyć języka polskiego w szkole podstawowej?!

Kreatywność to zaleta zarówno uczniów jak i nauczycieli. Aby efektywnie uczyć języka polskiego, należy przede wszystkim zainteresować uczniów swoim przedmiotem, a więc dobrać takie metody, aby były ciekawe dla każdego ucznia. Ale jak to zrobić? Skuteczną i niezwykle efektowną metodę znaleźli- nauczyciel języka polskiego, Małgorzata Pelczar i Uczniowie kl.VIII b, którzy już teraz edukują się w szkole średniej, czyli metodę zadań projektowych.
Przez cały rok szkolny uczniowie pracowali – indywidualnie i grupowo - metodą zadań projektowych, opracowując lektury obowiązkowe z kl. VIII, aby w ten sposób (tym bardziej po zdalnym nauczaniu), jak najlepiej zapamiętać treść lektur, bohaterów, wydarzenia, poruszane problemy, wątki, przebieg akcji w trójkącie czy dydaktyzm mający wpływ na rozwój i postawy ucznia, które ewaluowały na egzaminie ósmoklasisty wynikami z j. polskiego powyżej średniej powiatu, województwa i kraju. Gratulacje !!!


Uczniowie opracowali - efektownie i efektywnie, następujące zadania projektowe w oparciu o lektury szkolne: Makieta Soplicowa, Atlas grzybów, Książka kucharska potraw staropolskich, Atlas strojów staropolskich , Instrukcja przygotowania kawy po staropolsku-na podstawie „Pana Tadeusza”; Lektura w pudełku- na podstawie „Małego Księcia”; Gra edukacyjna, Planszówka - na podstawie „Oskara i pani Róży”; Domino obrazkowe i Profil internetowy- na podstawie „Kamieni na szaniec” ; Lapbook- na podstawie „Quo Vadis” . Cały projekt można zobaczyć na zdjęciach.
Uczniowie obecnych klas VII a i b pod kierunkiem Małgorzaty Pelczar pracują w tym roku także sprawdzoną metodą zadań projektowych- opracowują Plansze edukacyjne na podstawie utworów obowiązkowych, które zawieszane są na tablicy w klasie jako pomoc naukowa. Przygotowują także Inscenizację klasową na podstawie II cz. „Dziadów”, aby choć przez moment poczuć się niczym aktor teatralny, opracowując scenografię, kostiumy, muzykę. W ubiegłym roku metodą projektową – Lapbook- opracowali „Anię z Zielonego Wzgórza”.
Cieszymy się bardzo, że kreatywność nauczyciela i jego kreatywnych uczniów w oparciu o metody zadań projektowych były bardzo pouczające oraz inspirujące swą awangardą także dla innych i są wykorzystywane obecnie przez innych nauczycieli polonistów i uczniów klas, w których uczą jako dobry, ciekawy i skuteczny sposób na zapamiętywanie lektur.
Być może będzie także i efektownie, i efektywnie…

Skip to content