Przeskocz do treści

Miedzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

MDJO -  Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego przypada 21 lutego i jest obchodzone corocznie na całym świecie. Zostało ustanowione przez UNESCO. Ma na celu ochronę różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego. W tym roku nasza szkoła świętowała wyjątkowość języka polskiego, po powrocie z ferii zimowych, przez tydzień, w różnych klasach. 

 

Podczas zajęć uczniowie kl. I tworzyli ,,Książeczki" z obrazkiem zaczynającym sie na dana głoskę. Wykorzystano gry planszowe, które były doskonałą bazą do ćwiczeń utrwalających prawidłowa wymowę głosek oraz rozwijających słownictwo.

W klasie drugiej czytaliśmy fragmenty książki Grzegorza Kasdepke “Co to jest” poznając znaczenie różnych związków frazeologicznych. Uczniowie łamali sobie język na trudnych wierszykach, odczytywali zaszyfrowane zdanie za pomocą lusterka. Na koniec otrzymali do pokolorowania ortograficzne mandale.

Klasy 3  podejmowały różne aktywności związane z  kulturą i czystością języka polskiego. Najpierw drużynowo odbyło się dyktando biegane w sali gimnastycznej: jedna osoba z każdej drużyny biegła do tekstu dyktanda zawieszonego na przeciwległej ścianie, odczytywała i zapamiętywała treść oraz poprawną pisownię. Po przybiegnięciu do drużyny, dyktowała zdanie do zapisania. Uczniowie mogli się wymieniać rolami tak, by każdy mógł być biegaczem i zapisywać treść dyktanda. Kolejne zadanie dotyczyło pokazania bez słów przysłowia  bądź powiedzenia. Pozostali członkowie grup je zgadywali. Następne zadanie polegało na bezbłędnym, wzorowym przeczytaniu wylosowanego wierszyka  z  trudnościami artykulacyjnymi. Uczniowie ponadto rysowali i zapisywali słowa z polskimi znakami (ą, ę, cz, ć, ń, ś, dz, dź, dź, ó, sz, ch, rz, ź, ż), odczytywali w lusterku zdanie zawierające wszystkie litery naszego alfabetu. W nagrodę za zaangażowanie otrzymali ortograficzne mandale do pokolorowania według własnego pomysłu. Zapraszam do obejrzenia filmu https://www.canva.com/design/DAE6OQUKPtM/tYkq03NheRZZT5ycIpo5ew/watch?utm_content=DAE6OQUKPtM&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=publishsharelink

Uczniowie klas: 4, 5a, 5b, 7a, 7b   indywidualnie i grupowo rozwiązywali różnorodne karty pracy: czytali ze zrozumieniem opis przedmiotu, rysowali go, czytali głośno tekst sms bez polskich znaków i zapisywali go poprawnie, układali jak najwięcej wyrazów z liter podanego słowa, wyszukiwali imiona w wężu wyrazowym, znajdowali pary homofonów, odszukiwali w swoim otoczeniu słowa z trudnością ortograficzną (u, ó, rz, ż, ch, h ). Wszyscy uczniowie zaangażowali się w toku zajęć. Wzrosła ich świadomość posługiwania się językiem polskim z zachowaniem zasad poprawności, w mowie i piśmie. Nasz język ojczysty, mimo że trudny, jest piękny i trzeba go szanować w każdym zakresie.

Exif_JPEG_420
Exif_JPEG_420
Exif_JPEG_420

Dziękuję nauczycielom, którzy  podjęli się współorganizowania tych obchodów: kl.I-III p.Janina Tucka, p.Alicja Wiśniewska, p.Elżbieta Oleszczuk, p.Grażyna Dobrzańska,

kl.IV, Va, Vb, VIIa, VIIb p.Monika Kiper, p.Sylwia Adamczuk, p.Janina Urban,p.Joanna Szuryn.  Koordynatorem wszystkich działań promujących MDJO była p.Joanna Szuryn.

 

 

Skip to content